1 Nawyk ZTD- Gromadzenie


Pierwszym niezwykle ważnym nawykiem ZTD jest gromadzenie. Każda wiadomość, spotkanie, ciekawa myśl, informacja musi zostać gdzieś zgromadzona.Dosłownie wszystko co do Ciebie przychodzi z zewnątrz. Musisz odciążyć swój umysł, abyś mógł jak najbardziej skoncentrować się na pracy. Co jest Ci potrzebne aby wprowadzić ten nawyk??Ja korzystam z następujących rzeczy:
1) Notatnik z kółkami. Najlepiej mały żebyś go mógł zabrać ze sobą gdzie chcesz. Ja kupiłem taki za 6 zł-wyrywam z niego kartki jak zrobię wszystkie zadania  z danej strony. Co umieszczam w notatniku??:

  • Na pierwszej stronie napisałem sobie „Procedura Poranek” i „Procedura wieczór”- rozpisałem wszystkie czynności, które chce robić rutynowo każdego poranka jak tylko otworzę oczy oraz przed położeniem się spać. Za każdym razem gdy otworzę oczy otwieram mój notatnik na pierwszej stronie i robię czynności jedna za drugą-w tej chwili nawet nie muszę bo robię to rutynowo. Ustaliłem także godzinę o której będę wstawać- jest to 5:30 ale w planach kiedyś mam zamiar wstawać nawet o 4:00-rano jest cisza można zrobić kilka ważnych rzeczy- o porannym wstawaniu napiszę kiedyś oddzielny artykuł. Do tych list można dodawać i odejmować zadania wszystko zależy od Ciebie:)
  • Na ostatniej stronie zapisałem sobie, nazywaną przeze mnie „Wielką 12”. Co to jest „Wielka 12”?? Stworzyłem ją ze względu na to, że denerwowały mnie moje postanowienia noworoczne- każdy z nas wymyśla 100 postanowień na nowy rok. Mamy zapał przez jeden tydzień a później nic z tego nie wychodzi, bo tracimy kontrolę nad wszystkim. Wszystko idzie w zapomnienie i to co robiliśmy-robimy dalej tak samo. „Wielka 12” są to zapisane w 12 punktach nawyki, które chcę wprowadzić w każdym miesiącu. Istotne jest mieć tylko jeden nawyk na miesiąc bo inaczej ciężko będzie nam kontrolować postępy i sytuacje. Ja w tym miesiącu mam nawyk-codziennej nauki przez 15 minut angielskiego. W następnym mam zamiar robić brzuszki itd. itp. Zastanów się jakich 12 najważniejszych zmian chcesz dokonać w tym roku i nie czekaj do sylwestra zacznij już dzisiaj. Bardzo ważna jest kontrola Twoich poczynań, pomoże Wam w tym przygotowanie arkuszu „Moje postanowienia”, który najlepiej jak będzie wisiał na ścianie. Kliknij w „Moje Postanowienia” a przeniesiesz się na stronę.
  • Na drugiej stronie mojego notatnika wypisuje: „Kamienie Milowe” tzn. 4-6 najważniejszych rzeczy, które chce zrobić w tym tygodniu- związane są one ściśle z moją wizją życia-celem rocznym i 3 najważniejszymi projektami nad którymi aktualnie pracuje. Zacznij najlepiej od 4 kamieni milowych-zarezerwuj dla nich w tygodniu czas-tyle ile Ci trzeba. Traktuj te bloki czasowe jak ważne spotkanie czy ćwiczenia na studiach, że nie możesz ich opuścić ani się na nie spóźnić,  bo nie zdasz „egzaminu życia”. Najlepiej jest je planować jak najwcześniej rano.
  • Na następnej stronie piszę listę rzeczy do zrobienia. Zacznij od wypisania 3 MIT’S (Most Important Tasks)-czyli 3 najważniejszych zadań dnia-powinny one wynikać z wcześniejszych kamieni milowych-lub być najważniejszymi i najpilniejszymi zadaniami. Moja lista zadań w sumie na tym się kończy-zapisuje jeszcze tylko „Telefony”-„e-mail”-„Na mieście”-czyli sprawy które mogę wykonać gdy mam trochę wolnego czasu. Jak zrobię MIT’S-y-myślę co jest teraz najważniejsze do zrobienia i zabieram się do kolejnego zadania-stosując technikę pomidora o której pisałem:)

2) Komórka-czasem jak idę i nie mogę skorzystać z notatnika-to zapisuję sobie w kalendarzu w komórce i później wprowadzam moje zapiski do systemu. A co jest moim systemem?? O tym kolejny punkt.

3) Thinking Rock-Jest to program, do którego zapisuje wszystkie moje cele,plany,myśli. Mam zawsze wgląd w aktualne projekty zadania i na bazie niego robię moją listę zadań:)
http://www.trgtd.com.au/index.php?option=com_content&view=article&id=45&Itemid=58

4)Kalendarz Google-Tu wpisuje wszystkie moje spotkania, ćwiczenia na studiach, zaliczenia, imieniny oraz bloki czasowe dla kamieni milowych. Dzięki temu mam wizję całego tygodnia. Kalendarz jest darmowy-wysyła Ci powiadomienia na skrzynkę pocztową lub komórkę,dlatego nie musisz o niczym pamiętać. To co wpisuję w kalendarzu jest bardzo ważne-nie wpisuj do kalenarza wszystkich czynności np. umyj zęby,wysyp śmiecie-niech to będą rzeczy, które wymieniłem wyżej.

5) Teczki- Musisz zrobić sobie teczkę z papierami, które do Ciebie przychodzą. Później możesz zrobić więcej teczek w których będziesz archiwizował wszystkie rzeczy. np. Teczka o nazwie „Rachunki”-wszystkie zapłacone rachunki-lub niezapłacone. Teczka „Lekarz” Twoje wyniki badań, Teczka „reklamy” ulotki pizzeri,klubów, firm, które kiedyś Ci się przydadzą. Wszystko co do Ciebie przyjdzie analizuj i umieszczaj w tych teczkach- albo wyrzuć od razu jeżeli Ci się nie przyda, lub jeżeli masz coś zrobić z tą rzeczą to zapytaj się czy musisz zrobić to teraz.Jeżeli nie to umieść w jakiejś teczce.

6) Jedna porządna skrzynka e-mail– Tu proponuje skrzynkę g-maila na www.google.pl, w której możesz archiwizować wszystkie informacje i kierować na nią wiadomości z innych skrzynek.

Najważniejsze jest to żebyś wszystko gromadził w odpowiednich do tego miejscach. Zapisywał wszystkie otwarte pętle aby nie zajmowały Twojego umysłu-byś mógł się skoncentrować na tym co robisz teraz. Już wprowadzenie pierwszego nawyku, odciąży Cię bardzo-sam zobaczysz. Nie musisz korzystać z tych wszystkich narzędzi o których pisałem. Najlepiej ograniczyć się do jak najmniejszej liczby narzędzi. Ja mogę w komórce zapisywać zadania, spotkania i różne inne sprawy organizacyjne a mimo to wolę korzystać z różnych narzędzi-lubię mieć zadania na papierze,bo bardziej motywuje się do ich zrobienia. W komórce nie można podświetlić sobie całego tygodnia i podzielić zadania na różne kolory-dlatego wolę korzystać z tych wszystkich rzeczy:). Może sam opracujesz nowe narzędzie dla siebie:)

Pozdrawiam Ragan